Keystone logo
Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Wstęp

Wydział Pedagogiczny jest jednym z siedemnastu wydziałów zrzeszonych pod patronatem Uniwersytetu Karola w Pradze. Jego głównym celem jest kształcenie nauczycieli i innego personelu pedagogicznego dla wszystkich typów szkół i systemów szkolnych, na różnych poziomach studiów (licencjackich i magisterskich) i formach. Chociaż pięć innych wydziałów na Uniwersytecie Karola jest również oficjalnie zakwalifikowanych do szkolenia nauczycieli, to, co czyni Wydział Edukacji wyjątkowym, to rozpiętość i złożoność jego ukierunkowania edukacyjnego. Wydział prowadzi kształcenie nauczycieli przed i dokształcających na poziomie uniwersyteckim w zakresie: nauk humanistycznych, społecznych, artystycznych, wychowania fizycznego, matematyki i nauk przyrodniczych.

Na Wydziale kształci się obecnie około 4200 studentów na studiach licencjackich i magisterskich oraz blisko 10 000 studentów kształconych w ramach różnorodnych form studiów łączonych, głównie w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Wydział jest również otwarty dla studentów zagranicznych opłacających czesne, którzy mogą zapisać się na programy prowadzone w języku angielskim. Wydział uczestniczy w międzynarodowym programie Erasmus Mundus mającym na celu ułatwienie mobilności studentów i nauczycieli.

Studia licencjackie i magisterskie

W 2006 roku wydział przyjął system punktów ECTS, który jest uznawany we wszystkich krajach UE i tym samym umożliwia łatwiejszą mobilność studentów w UE.

Student Wydziału Pedagogicznego zazwyczaj studiuje kombinację dwóch przedmiotów.

Programy studiów licencjackich

Trzyletni program studiów licencjackich ma na celu przekazanie studentom merytorycznej wiedzy z dwóch wybranych przedmiotów, nie stanowi jednak tytułu dydaktycznego – absolwenci studiów licencjackich nie mają uprawnień do nauczania. Dlatego struktura kursów obowiązkowych i fakultatywnych oferowanych w ramach programu jest dostosowana w taki sposób, aby budować fachową wiedzę w zakresie wybranych przedmiotów, a nie umiejętności edukacyjne i kompetencje dydaktyczne studentów. Program studiów licencjackich obejmuje zatem tylko kilka przedmiotów z dyscyplin pedagogicznych i psychologicznych. Program obejmuje jednak również obowiązkową praktykę motywacyjną, która powinna pomóc studentom w podjęciu decyzji, czy chcą kontynuować studia magisterskie, aby uzyskać stopień nauczycielski.

Programy studiów magisterskich

Absolwenci dwuletnich studiów magisterskich podyplomowych zdobędą znaczną wiedzę zawodową w zakresie dwóch wybranych przez siebie przedmiotów podstawowych, a ponadto rozwiną kompetencje pedagogiczne, psychologiczne i dydaktyczne, kluczowe dla każdego zawodu nauczyciela. Tak więc, oprócz obowiązkowych i fakultatywnych kursów, które mają na celu utrwalenie profesjonalnej wiedzy studentów, program studiów magisterskich obejmuje również specjalnie dostosowane kursy dydaktyczne i pełnoprawną praktykę nauczania dla studentów, z których wszystkie są zintegrowane w organiczny i wzajemnie powiązany system. Absolwent kontynuacyjnych studiów magisterskich posiada pełne kwalifikacje do nauczania w szkołach podstawowych i średnich.

Historia

Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Karola w Pradze powstał w listopadzie 1946 r. na podstawie jednego z pierwszych dekretów prezydenckich, które miały zostać wydane po przywróceniu niepodległego państwa Czechosłowacji, a także na podstawie nowo uchwalonej ustawy mającej na celu ustanowienie wydziałów edukacji na wszystkich ówczesnych uczelniach. Było to zwieńczeniem długotrwałych wysiłków na rzecz zapewnienia solidnego wykształcenia uniwersyteckiego dla nauczycieli wszystkich poziomów, zarówno podstawowego, jak i średniego. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Karola został oficjalnie otwarty 15 listopada 1946 r. w praskim Rudolfinum (Dom Artystów), a w uroczystym otwarciu wziął udział prezydent Czech dr Edvard Beneš.

Jednak reforma szkolna z 1953 r. doprowadziła do likwidacji wszystkich czeskich wydziałów oświaty. Nowo powołana instytucja kształcąca nauczycieli przedmiotów ogólnych nosiła nazwę Uniwersytet Pedagogiczny – Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Kolejna reforma czeskiego systemu oświaty (przeprowadzona w 1959 r.) dała początek instytutom pedagogicznym w Pradze i Brandýs nad Labem, które miały kształcić nauczycieli podstawowych, a przyszli nauczyciele szkół średnich mieli studiować swoje podstawowe przedmioty na różnych wydziałach uniwersyteckich, tak jak miało to miejsce przed 1946 r. Czeskie wydziały pedagogiczne zostały przywrócone dopiero w 1964 r. Warto wspomnieć, że nauczyciele szkół średnich w zakresie sztuki, muzyki i wychowania fizycznego kształcili się początkowo na innych odpowiednich wydziałach Uniwersytetu Karola, jednocześnie uczęszczając na zajęcia pedagogiczne i pedagogiczne. kursy psychologiczne na Wydziale Pedagogicznym.

W połowie lat 70. nastąpiło ujednolicenie i połączenie sieci szkoleniowych nauczycieli szkół podstawowych i średnich oraz wydłużenie odpowiedniego okresu nauki do 5 lat. Były to raczej nieszczęśliwe czasy, ponieważ wiele wydziałów zostało zlikwidowanych lub dołączonych do innych wydziałów Uniwersytetu.

W ciągu 50 lat istnienia Wydziału w jego szeregach wykładało wielu wybitnych specjalistów z różnych dziedzin, m.in. Cyryla Boudy, V. Hrabala, J. Charvata, Otakara Chlupa, L. Kopeckiego, J. Plaveca, V. Tardy i F. Vodička, żeby wymienić tylko kilka.

Lokalizacje

  • Pedagogická fakulta UK v Praze Street: Magdalény Rettigové 4 , 116 39, Prague

pytania